جشنواره شعر فجر،حركتی ارزشمند برای ارتقای جایگاه زبان و ادبیات فارسی
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دست اندركاران هر رویداد فرهنگی و هنری تلاش می كنند با هزینه های معمول و منطقی و بهره گیری از نیروی انسانی كارآمد با لحاظ كردن تقویم زمانی متناسب به اهداف جشنواره خود نزدیك شوند.

جشنواره شعر فجر نیز نظیر هر رویداد فرهنگی به دنبال محقق كردن اهداف خود یعنی ارتقا جایگاه زبان و ادبیات كشور است.

به اعتقاد كارشناسان،جشنواره امسال از منظر كمی و كیفی رشد خوبی داشته اما همچنان جای پرداختن به برخی حوزه ها كه در بالندگی شعر تاثیر گذارند،وجود دارد.

'عباس براتی پور' شاعر پیشكسوت معاصر، جشنواره شعر فجر را در تعالی ادبیات موثر دانست و می افزاید‌: دست اندركاران و داوران جشنواره باید در آثار به شعور توجه كنند.

وی توجه و مطالعه شاعران جوان به آثار گذشتگان را ضروری خواند و ادامه می دهد: در بسیاری از آثار ماندگار شاعران بزرگ به احادیث و آیات قرآنی توجه زیادی شده و دلیل ماندگاری نیز همین است .به نظر شاعران جوان نیز با تاسی از همین بزرگان به این نوع مباحث بیشتر توجه كنند.

این شاعر حوزه دفاع مقدس توضیح می دهد: اگر پژوهش در حوزه های مختلف شعری صورت گیرد اقدام ارزشمند و قابل استفاده ای خواهد بود.

براتی پور پرداختن به معنا و مفاهیم را از نكات مهم در ادبیات به ویژه حوزه شعر عنوان می كند و ادامه می دهد: سوق دادن شاعران برای توجه كردن به مفاهیم و نگاه كردن به موضوعات با زاویه دید جدید و بیان آن به زبان امروزی بسیار مورد اهمیت است.

** اضافه شدن بخش پژوهش اقدام مثبت و تاثیر گذار در تعالی ادبیات كشور است

'حسین اسرافیلی' از شاعران معاصر نیز بر اهمیت برپایی هر چه باشكوهتر جشنواره شعر فجر تاكید دارد و می گوید: این رویداد فرهنگی در ارتقا و جریان سازی ادبیات كشور تاثیر گذار است.

وی افزودن بخش پژوهش به جشنواره شعر فجر را اقدامی مثبت عنوان كرد و می افزاید: همه ساله یك بخش به این جشنواره اضافه می شود و خوب است جشنواره به افراد با ذوقی كه گزیده اشعار شاعران را جمع آوری و منتشر می كنند اهمیت دهد.

اسرافیلی می گوید: تقدیر از اساتید و مدرسان زبان و ادبیات فارسی به ویژه در حوزه شعر در داخل و خارج به عنوان خادمان فرهنگی نیز اقدام مثبتی است كه باید در جشنواره لحاظ شود.

** چشم انداز برپایی جشنواره شعر فجر مشخص شود

محمدرضا عبدالملكیان دیگر شاعر نیز معتقد است كه برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره شعر فجر لازم است چشم انداز برگزاری آن برای آینده مشخص شود.

وی به لزوم تعریف چشم انداز برای جشنواره تاكید می كند و می گوید: معتقدم مباحثی كه در هر دوره جشنواره فجر مطرح می شود باید چیزی بیشتر از مباحث دوره های گذشته جشنواره داشته باشد.

مدیر دفتر شعر جوان درباره جوایزی كه در جشنواره شعر فجر به برگزیدگان ارایه می‌شود، توضیح می دهد: بهتر است شان معنوی جشنواره بالا رود تا اینكه بحث مالی و جوایز رنگارنگ در كار باشد. اگر هم مبلغی تعیین می شود باید بر اساس كیفیت آثار باشد.

** جشنواره شعر فجر فرصت كشف و سنجش استعدادهاست

غزل تاجبخش نویسنده و شاعره می گوید:جشنواره شعر فجر محملی برای كشف و سنجش استعدادهای شعر كشور است.

وی می افزاید: تا كارها فرصت ارایه نداشته باشند نمی‌توان به نقاط ضعف و قوت آنها پی برد، وقتی جوانان دریابند عرصه برای فعالیت آنان و بروز استعدادهایشان باز است تلاش بیشتری خواهند كرد و مسولان نیز می‌توانند استعداد جوانان را به سمت و سوی درست هدایت كنند.

خالق اثر 'شاپرك دیده‌ام آتش گرفت' تاكید می كند كه برای جذب بیشتر جوانان باید از اعمال سلیقه‌های شخصی در داوری‌ها دوری كرد تا كسانی كه با شوق به سمت این مسیر گام برداشته اند سرخورده نشوند.

تاجبخش می افزاید: همانطور كه در بخش سینما و تئاتر فجر نقش مخاطبان بسیار مهم است باید در جشنواره شعر فجر نیز از حضور طیف های مردمی بهره برد تا هر چه بیشتر مردم با فضای ادبیات كشور آشنا شوند و از این طریق برای آنها ایجاد انگیزه شود.

وی یاد‌آور می شود: به نظر در جشنواره باید علاوه بر شعرخوانی بر آثار پیشكسوتان نیز مروری صورت گیرد.

ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر 17 بهمن با برگزاری آیین افتتاحیه در كرمانشاه آغاز شده و اول اسفند ماه در تهران پایان می یابد.

از : مریم زباندان

فراهنگ **1630**





:: برچسب‌ها: آب ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: